14 Mei 2011

BaBi!!

Assalamualaikum w.b.t
jawad dlu salam.. sbb jawab salam wajib yaw~~

Tajuk atas 2 agak melampau ye!!
lek luuu..
bkn nk mencarut la der.. juz nk tunjuk bile coke+ pork(daging khinzir)





bile difikir-fikirkan balik..
kenape Allah larang
kite sebagai umat islam dilarang maka daging b.a.b.i ny??
actua
lly..
lepas u all tngk vid kt ats ny.. korg selera ke??
klu cik la!! maap la!!
nk muntah!!





ny ader beberapa fakta yg aku dpt..
tp kesemuanya adalah
ACP(ayat copy paste)
harap korg sume bace la fakta ny
ianye tidak lah membazir mase kerane inilah juga satu ilmu yg mungkin baru bg korg




dalam Agama Islam :

1. Babi dilarang dalam Al quran.

Al-Baqarah [2] ayat 173 dikatakan :

Sesungguhnya Allah mengharamkan bagimu bangkai, darah, daging babi dan binatang yang (ketika disembelih) disebut (nama) selain Allah. Tetapi barangsiapa dalam keadaan terpaksa (memakannya) sedang ia tidak menginginkannya dan tidak (pula) melampaui batas, maka tidak ada dosa baginya. Sesungguhnya Allah Maha Pengampun lagi Maha Penyayang.


Dalam ayat tersebut jelas bahawa umat Islam dilarang makan babi, bangkai, darah, dan binatang-binatang lain yang tidak disembelih atas nama Allah, kecuali dalam keadaan amat sangat terpaksa. Kenapa ?. Disinilah letak kuasa Allah. Segala apa yang diperintahkan atau diperbolehkan (halal) dan apa yang dilarangNya (haram) pasti berguna untuk manusia.

Dalam Agama Lain :

2. Daging babi ternyata juga dilarang dalam Injil. Umat Kristian lebih percaya dengan Kitab Suci agamanya. Injil melarang mengkonsumsi babi, dalam kitab Imamat “Dan babi, meskipun ia memiliki kuku terbelah, namun dia tidak memamahbiak; babi adalah najis untuk Anda”.
“daging nya jangan kamu makan, dan bangkai mereka jangan engkau sentuh, mereka adalah najis untuk Anda.” [Imamat 11:7-8]
Babi juga dilarang dalam Injil dalam kitab Ulangan
“Dan babi, karena kukunya terbelah, namun bukan pemamah biak, ia adalah najis untuk Anda. Kamu jangan makan daging mereka, dan jangan menyentuh bangkai mereka.” [Ulangan 14:8]
larangan yang sama juga diulang dalam Injil dalam kitab Yesaya bab 65 ayat 2-5.

Dalam Bidang Perubatan :

3. Konsumsi daging babi menyebabkan beberapa penyakit.
Memakan babi dapat menyebabkan tidak kurang dari tujuh puluh jenis penyakit. Seseorang dapat menderita berbagai helminthes (cacingan) seperti cacing gelang, cacing keremi, cacing tambang, dll Salah satu yang paling berbahaya adalah Taenia Solium, yang dalam terminologi manusia disebut cacing pita. Ia hidup di usus dan sangat panjang. berkembang melalui telur, masuk ke aliran darah dan dapat mencapai hampir semua organ tubuh. Jika ia memasuki otak dapat menyebabkan hilangnya memori. Jika memasuki jantung dapat menyebabkan serangan jantung, jika memasuki mata dapat menyebabkan kebutaan, jika memasuki hati itu dapat menyebabkan kerusakan hati.

4. Lemak babi mengandung bahan untuk bangunan. Daging Babi mempunyai sedikit otot (lemak) yang mengandung bahan untuk bangunan dan kelebihan lemak. Lemak ini mengendap di tubuh dan dapat menyebabkan hipertensi dan serangan jantung.

Dalam sosial :

5. semua bangsa dari seluruh dunia dari dulu hinggalah sekarang menganggap babi adalah binatang yang PALING kotor, hina dan menjijikkan.buktinye apabila menyumpah, meraka akan menyebut PIG!! BABI!!.. ini menunjukkan bahawa telah ada kepercayaan turun temurun di seluruh dunia yang babi itu adalah haiwan yg paling HINA.


terima kasih kerana membaca..Harap entry ini bole memberi korg sume sesuatu..



Tiada ulasan:

Catat Ulasan